Barn av sitt eget språk – UR.se

Barn av sitt språk/UR
Barn av sitt språk/UR

Tips på filmer!

Vill du lära dig mer om hur du arbetar språkutvecklande i din klass/med dina elever? Följande serie i fem delar är då bra att titta på.

 

Barn av sitt eget språk

Elever på låg- och mellanstadiet ska bli läsande, skrivande och talande språkliga entusiaster. Att kunna läsa är mycket mer än att bara koda av texten. Det är att kunna tolka texten, läsa mellan raderna och ifrågasätta. Det är att kunna omsätta den till en muntlig berättelse, skriva om den med penna eller tangentbord, göra den till sin. Här ges i fem program handfast vägledning i hur ett språkutvecklande arbete kan bedrivas i grundskolan. Vi tar bland annat upp vikten av högläsning och gemensam läsning, dilemmat att förstå och kunna skriva texter på andra språk och att tala inför grupp. Vidare berättas det om konsten att väcka lärares intresse för skönlitteratur och på så sätt bana väg för boken in i klassrummet

 

http://www.ur.se/Produkter/158702-Barn-av-sitt-sprak/Om-serien

I fördjupningsfilmerna hittar du längre klipp från programmet där pedagoger berättar hur de arbetar. Åtta experter med olika bakgrund ger också sin bild av det så kallade Läskriget. På 1970-talet i Sverige utbröt nämligen ett regelrätt läskrig mellan olika åsiktsriktningar. Hur lär man bäst ett barn att läsa och skriva?

Fördjupning:

http://www.ur.se/Produkter/158702-Barn-av-sitt-sprak/Fordjupning

Författare: Emilia Lindqvist

Speciallärare på en Triangelskolan i Kiruna Kommun med ett särskilt intresse för språkutveckling

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *