Checklista över strategier eleverna bör använda under läsningen

Vilka strategier är då bra att eleverna använder sig under själv läsningen? Nedan finns en kort sammanställning av dessa strategier.

 

Strategier under läsningen

Anpassar läshastigheten – eleverna anpassar hastigheten beroende på syftet med läsningen (ex. översiktsläsning, omläsningar, läsning för nöjes skull)

Anpassar Intonationen/betoningen – Eleverna vet hur de ska betona vissa ord, ex kursiverande ord. De vet också att de ska pausa vid punkt och hur meningen ska betonas om det är en fråga eller en mening som avslutas med ett utropstecken. De när texter ska läsas med mer känsla eller då de ska läsas mer sakligt.

Förutsäger//stöder/bekräftar/anpassar– eleverna stöttar upp sina förutsägelser i texten. Eleverna använder förkunskaperna till att bekräfta eller justera dessa under läsningen

Frågar – Eleverna formulerar frågor under läsningen. Eleverna har vetskapen om att texten kanske inte besvarar alla frågorna.

Självrättande – Eleverna vet när en mening eller ett ord inte låter vettigt och har förmågan att rätta sig själv utan stöd. Eleverna har strategier för att uttala svåra/långa ord.

Övervakar sin förståelse – Eleverna kan identifiera delar i texten som de ej förstått.

Läser om – Eleverna läser om för att förbättra förståelsen, för att läsa om favoritdelar i berättelsen eller för att förstå oklara delar i texten.

Läser/Pausar/Sammanfattar – Eleverna stannar till i texten för att komma ihåg det lästa.

 

 

 

Författare: Emilia Lindqvist

Speciallärare på en Triangelskolan i Kiruna Kommun med ett särskilt intresse för språkutveckling

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *