Checklista över vilka strategier elever bör använda före läsningen

Hur vill vi som pedagoger att eleverna ska tänka kring texterna och hur ska texterna bearbetas innan läsningen av texten sker? Nedan finns en tydlig modell om hur det bör se ut innan läsningen av en text sker.

Strategier före läsningen

Brainstorma,

K-W-H-L (en version av denna har jag lagt ut tidigare på bloggen),

Lista

Snabbskriva (Fast-Write)

Använda grafisk organisatör/tankekarta

web_-_graphic_organizer

Alla dessa metoder aktiverar förkunskaperna och erfarenheterna för att göra de tillgängliga under läsningen.

 

Förutsäga – Eleverna använder bilder, titeln och lite av texten för att stödja sina förutsägelser om texten

Översiktsläsning – Eleverna läser överskrifter, ord med fet text, ord, tabeller och diagram för att göra sig bekant med texten.

Formulerar frågor – Eleverna använder bilder, överskrifter, ord med fet text, tabeller och diagram för att skapa frågor till texten.

Gör förutsägelser kring nya ord – Eleverna använder sina kunskaper kring prefix, suffix, rot och stam för att försöka förstå vad de obekanta orden betyder. Målet är att eleverna ska ha ett brett ordförråd inom respektive ämnesspråk.

Visualisera – Eleverna skapar mentala bilder av ord, begrepp och förutsägelser

Klargör syftet med läsningen av texten – Eleverna förstår varför aktuell text ska läsas

 

 

Författare: Emilia Lindqvist

Speciallärare på en Triangelskolan i Kiruna Kommun med ett särskilt intresse för språkutveckling

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *