LEGO Education StoryStarter – Min morbror trollkarlen

DSC_0760

Förra veckan fick mina sju elever i läsgruppen i åk 5 visualisera hur de föreställde sig slottet i den öde staden Charn genom att återge detta i sina legobyggen. Denna gång fick de i 2 grupper visa vilka bilder de fått i sina huvuden under läsningen. Eleverna har bland annat återskapat tortyrkammaren, den stora festsalen, salen med alla statyer, hur byggnaden börjar rasa samman samt karaktärerna Digory, Polly och drottningen/häxan Jadis.

DSC_0732

DSC_0731

DSC_0702

Beskrivningarna av miljöerna i Narnia-böckerna är väldigt utförliga och målande så det är lätt för eleverna att träna lässtrategin visualisering med hjälp av dessa texter. Intressant är elevernas reaktion på (de få) illustrationer som finns i böckerna – ”Men inte ser väl häxan ut så där?!” ”Ser morbror Andrew ut på det där viset? Nä, det tycker inte jag!” osv. Även karaktärsbeskrivningarna är väldigt fina i dessa böcker både vad gäller utseende och egenskaper, jag rekommenderar verkligen att använda dessa välskrivna böcker i läsförståelseundervisningen (och givetvis för nöjesläsning också!).

Idag är det dags för legobyggande igen och denna gång har eleverna förra veckan fått i uppdrag att fundera vad som kommer att hända fortsättningsvis i handlingen (lässtrategin förutspå). Förra lektionen läste eleverna avsnittet då häxan olyckligtvis kommit med barnen Polly och Digory till London och ett första möte med morbror Andrew har skett. Häxan har börjat visa sitt rätta jag och hur ond och kall hon är. Eleverna ska idag få bygga vad de tror kommer hända när häxan börjar utforska storstaden London… Ska bli spännande att se dagens byggen!

Lektionstips– Förstår att inte många skolor har tillgång till dessa legolådor men det går även att rita/samtala kring samma områden jag tar upp i och med varje legobyggande, eller inspireras av sättet jag arbetar på. Det går även att låna fritids hemmets lokaler och material och där få tillgång till lego för att testa denna metod om man som pedagog känner sig sugen 🙂

Författare: Emilia Lindqvist

Speciallärare på en Triangelskolan i Kiruna Kommun med ett särskilt intresse för språkutveckling

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *